joi, 10 ianuarie 2008

Discutie despre politica si vot


Am avut astazi o discutie cu o persoana, respectabila si integra, despre politicieni, vot si clasa politica. Discutia a plecat de la problemele cotidiene ale orasului in care locuiesc si despre cum si-au indeplinit promisiunile alesii nostri. Si am ajuns la un moment dat cand, interlocutorul meu era deosebit de amagit de politica si politicieni, de alesi si de vot. Ideea e ca omul, scarbit pe bune de ceea ce se intampla in tara si in oras mi-a declarat ca de acum nu se mai duce la vot si ca nu il mai intereseaza aceste subiecte, rugandu-ma ca in discutiile viitoare sa nu mai aduc aminte despre asa ceva. Aproape perplex, incercand sa ii explic parerea mea, omul m-a lasat balta si a plecat in treaba lui. O astfel de atitudine, aceea de delasare sincer nu o accept, si pentru ca nu am reusit sa ma exprim in totalitate atunci, o fac acum. Problema votului e una dubla, adica atat a politicianului fata de electorat cat si a electoratului fata de politicieni. Iar la randul lor, aceste probleme se divid in inca doua. Relevant, voi vorbi pe foarte scurt despre relatia electorat-politicieni. Avem politicienii pe care ii meritam, si asta cauzata de votarile anterioare cand am pus stampila fermecati de zambetul bunicutei, ori de sarmul lui petrica sau de promisiunile patriotarde. Am votat ca ne-a placut, apoi ca sa-i schimbam, apoi schimbarea schimbarii si din nou o schimbare la schimbare. Am votat aiurea, facand pe placul celor care ne-au chemat la vot, iar noi cetatenii habar nu am avut sau mai bine zis nu am vrut sa ne interesam de ei. Am votat cu inima sau cu ochii si nu cu mintea. Intre timp, somnul ratiunii electorilor a nascut monstri, care mai de care mai hidosi si mai ciudati. S-a nascut si format o clasa politica hada, fara forme,lipsita de bun simt ori de alta forma de respect fata de cetateanul cu votul. Ei se imbuiba permanent, noi saracim vazand cu ochii. Cat despre refuzul de a vota, este apanajul celor ce fac politica, adica mai mare bucurie nu au, caci, cum spunea un "nene taica" de pe la americani, important nu e cine voteaza ci cine numara voturile. Insa, iertat sa fiu, nici blazarea cetateanului nu e o atitudine corecta, caci astfel, si prin acest mod de traire, se perpetueaza stirpea monstrilor politici. Prin 2000, an electoral desigur, circula ideea ca degeaba mergem la vot, ca tot Nastase si ai lui castiga alegerile. Ca si replica la aceasta a aparut un slogan extrem de valabil si anume: Voteaza sau taci! ori votezi, adica iti exprimi o optiune, indiferent care ori nu te mai tangui. caci asa-i romanul, orice il doare si nu are leac decat in Dumnezeu si mama natura. Iar puterea data aiurea, a facut sa apara forme ciudate si absconse de cenzura, incat la un moment dat ne temeam de aparitia unui nou partid - stat , ori a unui Lider-Calauzitor. Ce e mai grav e ca unii erau de acord si inca mai sunt cu asa ceva . TRRREEEEEZZZZZIIIIIIIIIIIIRRRRREEEEAAAAA!!!!! pai degeaba au murit aceia in `89? Ca au murit aiurea asta e clar, dar chiar degeaba? Iar celor care inca mai regreta niste vremuri de mult apuse, ba culmea ca sunt si tineri printre ei, le adresez o intrebare: bai fratilor, ce erati voi daca nu se schimba nimic? aaa? eram decat cetateni ai mandrei noastre patrii si iubeam nespus si la nesfarsit pe cei doi neinfricati luptatori spre biruinta si a tarii bine. ma opresc aici cu astfel de epitete, nu de alta dar am inca in arsenal limbajul de lemn. Aici e marea problema. Ne putem desprinde cu totul de trecut ori ba? Indiferent cat ne-ar durea insa asta e crunta realitate. Sincer, azi nu as fi fost cel ce sunt. Si nu sunt decat mai nimic, insa am pretentia ca gandesc liber si ca inca ma pot exprima la fel(adica liber). Imi veti spune cu mila ca doar asta e averea dobandita in acesti ani de "democratie". Pai fratilor , si nu e suficient? E mai preferabil vremea cu bancurile spuse pe soptite si la colturi? Ei bine, asta e marea avere castigata de noi toti. Insa ce facem cu ea? O risipim periodic, in anii electorali, lasandu-ne amagiti de vorbe si imagini, de produsele din magazinele tip economat, de carnatul si berea de la mitingurile electorale. Si ce capatam? Paine si circ. Iar cum painea e din ce in ce mai scumpa, avem portie dubla de circ. Insa noi, noi ce facem? acceptam evidenta cu seninatate, preferam, in locul informarii si a constientizarii, sa urmarim diversele si multiplele emisiuni de discutii televizate, sau la vreo stupizenie de show, ori sa privim ce s-a mai intamplat in episodul 178 din cele 300 a vreunei telenovele. Iar seara, inainte de culcare, pe langa eventuala rugaciune, nici nu mai dam atentie sau gandire miimica adevaratelor probleme cu care ne confruntam. Preferam tacerea si neimplicarea, multumindu-ne cu din ce in ce mai putinul zilnic, adormind cerebelul si lasand pe altii sa ne rezolve problemele. Tinerii nu se "baga" ca sunt "prea tineri" si oricum ei sunt ocupati cu altceva, iar cei maturi au alte griji si daca au alesi in mod democratic care sa ii conduca, ei de ce sa isi mai bata capul. Iar cand vine vorba de alegeri, suferinta votantului e evidenta. Sa nu fie prea tarziu sa ne tratam. Cat despre solutii, nu neaparat ca nu am, sau ca le stiu pe toate. Insa pentru mine, eu stiu ce am de facut.
TU STII?

Niciun comentariu: